Mark en Hans op het podium!

Meestal gaan de berichten van onze club over de jonge judoka’s die weer prachtige resultaten hebben behaald op een toernooi in de regio. Vol
trots kunnen we nu echter een bericht plaatsen over onze kata-judoka’s Mark van Zanten, Hans Norbart en Mark de Vries.

Op donderdag- en vrijdagavond kun je bij onze club namelijk ook het kata beoefenen. Bij kata wordt de essentie van judo beoefend en gedemonstreerd. Je gebruikt de energie van de aanvaller om hem uit balans te brengen en vervolgens neem je zelf de aanval over en overmeester je de tegenstander.

Het Kata is één van de drie pijlers van judo. De eerste pijler is lichaamsbeweging voor jong en oud (recreatief), de tweede pijler is judo als (Olympische) wedstrijdsport en de derde is dus kata. Deze laatste pijler gaat vooral om techniek en samen oefenen. Er is geen sprake van ‘winnen’. Het is rustig en beheerst, waardoor het tot hoge leeftijd beoefend kan worden! Kata vraagt concentratie en rust om de beweegvorm zo goed mogelijk uit te voeren.

Grondwerk in actie

Soms zijn er dus ook toernooien voor kata-beoefenaars. Zo ook zaterdag 30 maart bij Judoschool Arashi Bliemer in Oosterhout. Namens onze club deden Mark en Hans mee. Ze kozen voor het grondgevecht kata, dat officieel Katame-no-Kata heet. Hans verdiende daarmee een bronzen medaille en Mark (van Zanten) eindigde als vierde.

Mark de Vries, die zowel bij judoclub Made als bij Arashi Bliemer aan zijn judotechniek werkt, heeft het kata van het staande gevecht getoond, het Naga-no-Kata. Mark de Vries heeft daarbij de 3e plaats bereikt.

Het was een prachtig toernooi waarbij verschillende kata-vormen van het busen judo op hoog niveau getoond werden. Na vele uren trainen onder begeleiding van sensei John Oomen, was het bereiken van deze resultaten een mooie beloning. Goed gedaan heren! Ieder die interesse heeft in deze vorm van judo, is van harte welkom op donderdag- of vrijdagavond.

Podium voor Mark de Vries
Kata-prijzen voor Judoclub Made

Je zou ook interesse kunnen hebben in