Wat is Judoclub Made? Een club waar u zich thuis voelt! Met dank aan de inzet van veel vrijwilligers zijn wij al jaren een begrip in Made als het gaat om sport en gezelligheid. Het behouden van het familiegevoel en iedereen, jong en oud, de kans geven te sporten is voor ons  een belangrijk doel!

Judoclub Made is opgericht op 3 maart 1963. Ook toen al vanuit een maatschappelijk oogpunt. Zoals in het jubileumboekje van 50 jaar Judoclub Made te lezen is: “Via de opzet ‘jongelui van de straat halen en hen een zinnige bezigheid bieden’ groeide de judosport in Made uit van een patronaatsactiviteit tot een goed gestructureerde, stabiele organisatie met een eigen verenigingsgebouw in De Duinpan.”

Een demonstratieavond op 15 februari 1963 van de Bredase judoka’s van Wim Cobben leidde direct tot de aanmelding van 137 leden! Op maandag 3 maart volgde de eerste officiële les bij Judoclub Made in het toenmalige patronaat. Niet alleen met dank aan deze eerste leden, maar ook met dank aan toenmalig huisarts Vermeulen die de eerste judomatten sponsorde!

In de jaren die daarop volgden groeide de club uit haar jasje. Niet alleen omdat we ook voorop liepen in het vrouwenjudo, maar ook omdat huisartsen kinderen doorverwezen naar onze club vanwege de vele voordelen van judo. De groei zorgde voor een verhuizing naar de Kloosterstraat in Made. Ondanks de groei van de club was het doel om judosport voor iedereen toegankelijk en dus ook betaalbaar te houden. Een motto dat vandaag de dag nog steeds geldt voor onze club!

Gedurende de vele jaren bereikten onze judoka’s ook heel mooie resultaten! Onze eerste nationale kampioen was er in 1973: Peter Mureau werd toen Nederlands kampioen lichtgewicht! En wisten jullie dat Jenny Roelands, jawel de kanjer die jonge en meer ervaren wedstrijdjudoka’s begeleid, onze eerste vrouwelijke Nederlands kampioene was? Zij behaalde de titel in 1979 en 1980!

Vanaf die tijd werden ook andere activiteiten georganiseerd. Te denken valt aan zomerkampen, Sinterklaasvieringen, een feestavond, een filmavond en een receptie om warme banden met andere Madese verenigingen te onderhouden. Ook organiseerden we de voorloper van ons Amerhaltoernooi in sporthal Driedorp te Wagenberg.

In de jaren ’90 werd op verzoek begonnen met een cursus zelfverdediging voor meisjes van 12 tot 18 jaar en inmiddels was ook al een tijdje een extra conditietraining gestart. Vanaf 1994 startte Tai Chi. Ook was Judoclub Made te zien bij andere evenementen. Zo was onze club twee jaar op rij touwtrekkampioen tijdens de Vlaggetjesdagen in Drimmelen en deden we mee aan de veldloop van Madese Boys waar we ook prijzen binnenhaalden. Ook vanaf deze periode werd iedere zomer de Biesboschdag georganiseerd vol spelletjes en activiteiten.

In april 1995 startte de verbouwing van de toenmalige Duinpan en werd het gebouw helemaal up-to-date gebracht. Extra bijzonder is dat de financiën én de bouw zelf zo goed als volledig door vrijwilligers is gedaan! Negen maanden lang hebben deze kanjers gewerkt om de het gebouw te vernieuwen. De eerste steen voor onze mooie nieuwe dojo werd gelegd door het echtpaar zonder wie de club sowieso niet had kunnen groeien en bloeien: Ad en Jeanne Frishert.
En deze eensgezindheid werd nog eens overgedaan in 2014 toen de huidige fitnessruimte werd gebouwd!

In de jaren daaropvolgend is steeds stap voor stap gewerkt aan het bieden van passende sporten om het sporten voor iedereen die dat wil toegankelijk en betaalbaar te maken en houden. Ook onze gemeenschappelijke functie zijn we niet vergeten. Niet alleen zoeken we samenwerking met andere groepen (bijvoorbeeld de kaartclub en Geriafit), maar we hopen mensen ook een fijne, warme plek te bieden waar ze sociale contacten kunnen opdoen en een zinvolle vrijetijdsbesteding.