Onze judoka’s kunnen, als ze dat willen, meedoen aan wedstrijden. We gaan uit van drie niveaus: beginner, gemiddeld en gevorderd.

Wedstrijden komen na plezier. Plezier in de judosport blijft het belangrijkste! Je kind is er niet mee geholpen als het met tegenzin of veel spanning aan wedstrijden meedoet. De trainers kunnen, op  basis van wat ze in de lessen zien, goed inschatten aan welke wedstrijden jouw kind mee kan doen.

Vraag er gerust naar!

Beginner

Jouw kind geniet van de judolessen en de technieken die geleerd worden. Deze technieken worden gebruikt in de les tijdens oefenwedstijdjes, ook wel randori genoemd. Vindt jouw kind dat leuk? Dan kan het interessant zijn om eens te beginnen met wedstrijden.

Een heel leuk toernooi om eens mee te beginnen is natuurlijk ons jaarlijkse clubkampioenschap. Daar kan jouw kind met zijn judovriendjes lekker stoeien op de mat, terwijl familie toekijkt. Er is een echt podium, bekers, medailles en scheidsrechters.

Ook leuk als beginner aan mee te doen zijn de 500 punten toernooien. Deze toernooien worden georganiseerd door meerdere judoverenigingen uit onze regio: Breda, Oosterhout, Lage Zwaluwe, Terheijden en door ons zelf.
De judoka’s van de deelnemende verenigingen gaan met elkaar de strijd aan. Daarbij wordt gekeken naar leeftijd en ervaring, zodat het een zo gelijkwaardig mogelijke strijd wordt. Tijdens deze toernooien wordt er wat minder streng gekeken naar echte wedstrijdregels en vooral naar plezier in de wedstrijden en sportief judoën.
Soms zijn er ook losse wedstrijdjes die op deze manier georganiseerd worden door een vereniging. Ook hiervoor geldt, overleg even met de trainer!

Gemiddeld

Heeft jouw kind al wat ervaring met beginnerstoernooien? Soms gewonnen, soms verloren? Mooi! Dat hoort erbij en het betekent dat er stap voor stap geleerd wordt. Zoals sportief kunnen winnen én verliezen.

De volgende stap is dan de overgang naar iets zwaardere toernooitjes. Deze worden door Judo Bond Nederland (JBN) georganiseerd. Dit zijn veel toernooien van verschillende niveaus. Ook hier kijken we, samen met de trainer, naar wat een leuk toernooi is voor jouw kind. En dan beginnen we natuurlijk bij de wat ‘lichtere’ toernooien!

Zetten jullie, samen met je kind, deze stap, dan betekent het dat jullie je kind ook inschrijven bij de JBN. Je kind krijgt een officieel judopaspoort en een judopas die gevraagd worden bij de toernooien.

Het Instaptoernooi in Dordrecht is bijvoorbeeld zo’n licht bondstoernooi, waar we als club met veel plezier aan deelnemen. Je kind verzamelt er punten en kan prijzen winnen. Andere toernooien in deze groep zijn het Langstraat toernooi in Kaatsheuvel en het Kruikentoernooi in Tilburg. Dit zijn dus officiële bondswedstrijden, iets strengere regels en echte bondsscheidsrechters.

We proberen er altijd voor te zorgen dat er een coach (soms is dat de eigen trainer) bij is die helpt bij de wedstrijden en alles wat daarbij komt kijken. En die coach bespreekt ook de wedstrijden van jouw kind met diens trainer. Want ook hier kan jouw kind zich blijven ontwikkelen als ‘wedstrijdjudoka’.

Misschien krijg je wel het advies jouw kind een extra training te laten gaan doen, zodat jouw kind zich sneller kan ontwikkelen in de wedstrijden. Of speciale wedstrijdtrainingen waarbij er naast het veel oefenen van wedstrijden ook aandacht is voor de meer fysieke en mentale kant van judo als wedstrijdsport. Bij ons of bij een club  in de buurt. Ook al gaat je kind nu naar wat zwaardere toernooien en zetten we stappen om jouw kind te laten groeien als wedstrijdjudoka, het allerbelangrijkste is nog steeds het plezier.

Gevorderd

Je kind heeft door de beginners en lichte bondstoernooien de smaak te pakken! Er wordt gewonnen en verloren, maar vooral met veel plezier gesport en gestreden. Wellicht is er een droom om Nederlands kampioen te worden!

Je kind weet zelf eigenlijk al heel goed wat het is om wedstrijden te doen en wat hij of zij daarin fijn vindt. Overleg ook nu met de trainer welke mogelijkheden er zijn. Toernooien zullen nu niet meer in de buurt liggen. Misschien heb je het al wel eens voorbij zien komen waar onze wedstrijdjudoka’s allemaal naartoe gaan. Kampen (Overijssel), Alkmaar (Noord-Holland), Almere, zelfs Leek (Groningen). Met als doel heel veel ervaring opdoen en het liefste van alles het winnen van wedstrijden. Plezier blijft daarin ALTIJD voorop staan.

De tegenstanders zijn ook niet de minste. Toppers uit heel Nederland en vaak ook uit de ons omringende landen komen allemaal naar die wedstrijden toe. Bij een pechdag ben je na 2 wedstrijden al klaar en mag jouw kind naar huis. Bij een topdag wordt deze kampioen. Alles is mogelijk.

Een ding is zeker: zonder veel trainen wordt het lastig. Er zullen dus zeker meerdere trainingen per week nodig zijn. Bij ons en misschien ook wel bij andere judoverenigingen.